1. Designe for virkeligheten

2. Designe det som er viktig

3. Designe nettstedet først

4. Designe med reellt innhold

5. Designe bedre verktøy

Designmanualen som verktøy

Designmanualen bør være en verktøykasse som kan utvikle seg over tid, og som gjør det enklere for alle å forholde seg til identiteten din.

Noen trenger regler, andre rom

Der noen trenger regler, eller bare tilgang til riktig versjon av logoen din, har andre behov for å forstå, slik at de kan bryte reglene hvis det er behov for det når identiteten skal videreutvikles. Og da må reglene oppdateres.

For merkevaren din er ikke statisk og designmanualen må også utvikle seg over tid. En digital versjon som er lett tilgjengelig og enkel å oppdatere er et godt utgangspunkt.

Alle trenger bedre verktøy

Men en digital designmanual i seg selv gjør ikke hverdagen enklere for alle som må forholde seg til den. Den virkelige effekten får du først når du lager verktøy som gjør designet enklere å bruke i praksis, eller integrerer designmanualen i systemene du bruker hver dag.

Da kan designmanualen fungere slik den var ment, nemlig å sikre at merkevaren din fremstår helhetlig og konsekvent overalt, ikke minst i digitale kanaler.